perjantai 18. joulukuuta 2015

Tervehdys yu-koulusta

Alkukaudesta saimme nauttia lämpimästä ja aurinkoisesta syksystä Raatissa yleisurheillen. Syysloman jälkeen yu-koulut jatkuivat Ouluhallilla, jossa on arki-iltaisin melkoista vilinää ja vilskettä. Loppusyksystä yu-koululaiset pääsivät testaamaan taitojaan pyrinnön testi-illassa, ja kisakokemustakin ehdittiin kartuttaa joulukuussa pidetyissä perinteisissä jouluhallikisoissa.

Yleisurheilukouluissa päästiin kauden aikana harjoittelemaan monipuolisesti kaikkia yleisurheilulajeja, ja kaikilla onkin varmasti jo tässä vaiheessa hallussa ainakin perusteet kaikista lajeista. Jokaista lajia ehdittiin harjoittella monta kertaa ja kehitystäkin oli havaittavissa. Kauden aikana ehdittiin oppia niin rytmikästä kolmiloikkaamista kuin taitavaa aitomistakin. Keihäässä heitettiin komeita kaaria, ja kuulaakin työnnettiin pitkälle. Yu-kouluissa harjoiteltiin myös monipuolista alku- ja loppuverkkaamista, kokeiltiin erilaisia koordinaatio-, tasapaino- ja ketteryysharjoituksia ja välillä rauhoituttiin myös venyttelemään.  
Tämän lisäksi yu-kouluissa opittiin muitakin urheilijoille tärkeitä taitoja: itseä haastetaan kokeilemaan uutta, kavereita autetaan ja kannustetaan, ja onnistumisista iloitaan yhdessä.

Kysyinkin 10-vuotiailta yu-koululaisilta, mitä he olivat oppineet ja missä he olivat kehittyneet kuluneen kauden aikana. Yksi kertoi kehittyneensä keihäänheitossa, ja toinen kertoi oppineensa aitajuoksua. Muutama mainitsi suosikkilajikseen pituushypyn ja koko ryhmän yhteinen mielipide oli se, että loppuleikki oli harkkojen kohokohta. Ohjaajana erityisen ilahduttavaa oli kuulla, kun lapset kertoivat saaneensa uusia kavereita yu-koulusta. 

Nyt yleisurheilukoululaiset lähtevät joululomalle, ja palaavat Ouluhalliin viikolla 2.



Oikein mukavaa joulua,

Ida, yu-kouluohjaaja

lauantai 3. lokakuuta 2015

Oulun Pyrinnön painonnostajille 7 MM mitalia ja 4 pistesijaa


Oulun Pyrinnön painnonnostajat ovat rautaa :) Rovaniemellä pidetyissä Master2015 MM kisoissa Pyrinnön urheilijat saalistivat 7 MM mitalia ja 4 pistesijaa. Lauantaina 3.10 nautimme ansaitut mitalikahvit kakun ja kukkien kera. Oulun Pyrintö ja Kiistola -säätiö onnittelee lämpimästi kaikkia menestyneitä urheilijoita ja heidän taustajoukkoja.

Kuvassa mitallistit ja melkein kaikki pistesijoilla olleet

Painonnosto jaoston pj Martti Pesu leikkaa kakkua ja 
MM kultamitalisti Toni Lappalainen saapuu vierelle.

Laajempi juttu huikeasta kisamenestyksestä tulee verkosivuille.

maanantai 21. syyskuuta 2015

Menestyneille yleisurheilijoille kakkua ja kukkia


Kisakauden jälkeen kakku maistuu makialta ja kukat tuovat väriä alkavaan treenikauteen. Kiistola -säätiön tiloissa onniteltiin menestyneitä yleisurheilijoita. Arjen treenit ja kisat on välillä hyvä katkaista pienellä juhlahetkellä: nauttia menestyksestä ja ladata voimia.





Aivan kaikki tämän vuoden aikana menestyneet yleisurheilijat eivät päässeet tänään paikalle. 
SM kisojen mitallisteja, finalisteja ja maajoukkue edustajia: Arttu Hirvonen, Elina Lampela, Jere Lehto, Riikka Kokko, Mira Taulavuori, Elina Heikkinen, Jere Posti, Tuomas Määttä, Jyri Kangasharju, Joni Heikkinen, Sara Mehtomaa, Samuel Purola, Roope Kariniemi, Juha-Matti Broström


perjantai 28. elokuuta 2015

Syksy saapuu ja yleisurheilukoulut alkavat

Raatin stadion alkaa täyttyä innostuneista lapsista ja nuorista. Stadionilla urheilee kaikenikäisiä niin vasta-alkajia kuin kokeneempiakin urheilijoita. Pienimmät leikkivät ja heittävät turbokeihäitä, isommat juoksevat aitoja ja harjoittelevat kolmiloikkaa. Varma syksyn merkki on se, että yleisurheilukoulut alkavat.

Oulun Pyrinnön yleisurheilukoulut alkavat viikolla 37. Yleisurheilukoulut treenaavat kaksi kertaa viikossa, ja ryhmiä löytyy seitsemänvuotiaista aina 13+ ryhmään saakka. Kaikkein pienimmät, 4-6-vuotiaat voivat tutustua yleisurheiluun Oulun Pyrinnön yleisurheilukerhoissa. Yleisurheilukerhoja järjestetään arki-iltaisin kouluilla eri puolilla Oulua.

Yleisurheilukouluun osallistuakseen ei tarvita aikaisempaa kokemusta, ja mukaan voivat tulla myös aikaisemminkin yleisurheilleet. Harjoitukset on tarkoitus räätälöidä jokaisen ryhmän tason mukaan, lasten toiveita kuunnellen. Yleisurheilukouluissa tutustutaan kaikkiin lajeihin ja erilaisiin harjoitusmuotoihin. Tavoitteena on oppia jokaisen lajin perusteet ja innostaa ja kannustaa lapsia urheiluharrastuksen parissa. 

Yleisurheilukouluissa on vielä tilaa, tervetuloa liikkumaan hyvällä fiiliksellä hyvässä seurassa

Liikunnallista syksyä! 

tv. Ida, yu-kouluohjaaja

lauantai 22. elokuuta 2015

14-15 v. SM kisat hyvässä vauhdissa Raatissa





Kuva: Purolan perhekisakuva (vas.) Samuel SM kultaa 100m, (kesk.) Mika, valmentajana (oik.) Eeli Purolan perheen pituuskasvatusennätys (1v aikana)




Kisat alkoiva perjantaina ja lukuisia omia ennätyksiä on rikottu. Sää on ollut lämpimän kesäinen, eli olosuhteet huipputuloksille ovat olleet otolliset. Kisat jatkuvat vielä huomenna sunnuntaina, jonka jälkeen laitamme tarkempaa koostetta kisatuloksista. 
Tervetuloa kannustamaan, Vapaa pääsy

t mono


tiistai 18. elokuuta 2015

17 oululaista nuorta yleisurheilijaa kaipaa kannustusta SM kisoissa Raatissa

Kisakanslia valmistautuu kisoihin

Raatin stadionilla pidetään ensi viikonloppuna 21.- 23.8.2015 yleisurheilun 14- 15 v. SM – kisat.  Kaikille yleisurheilun ystäville on Raatista tarjolla täysikattaus lämmintä kisatunnelmaa. Upea kesäsää suorastaan houkuttelee katsomoon kannustamaan nuoret urheilijat huippu suorituksiin. Tarjolla on ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä tulevat suomalaiset yleisurheilu tähdet yhdessä kilpailussa.

Suurin osallistujajoukko tulee Espoon Tapioista, 29 urheilijaa ja 50 lajisuoritusta. Yhteensä kisoissa on urheilijoita 189  eri urheiluseurasta. Vajaasta 800 urheilijasta oululaisia on 17 ja heistä yli puolet on kisat järjestävän seuran, Oulun Pyrinnön junioreita. Heidän joukossaan on esimerkiksi Emilia Nissinaho kolmiloikassa ja 1500m esteissä. On erittäin mielenkiintoista nähdä miten Emilia tekee hyvää tulosta epätavallisen lajiyhdistelmän kanssa. Samuel Purolan osalta on realismia odottaa tilastojen perusteella kahta mitalia, 100m ja 300 m matkoilta - Kovalla kannustuksella jopa kahta kultaista. Kuuluu kuiskaus Raatista kentän laidalta.

Neljätoistavuotiaana on ensimmäinen mahdollisuus saavuttaa oman ikäluokan Suomen mestaruus yleisurheilussa. Näihin kisoihin on haluttu päästä taistelemaan SM mitaleista. Palkintoja on jakamassa myös joukko tunnettuja aktiivi urheilijoita, esimerkiksi Arttu Hirvonen, Elina Lindgren, Mats Granö ja Janne Ukonmaanaho. Keitä muita, niin sen näet Raatissa.

Kisat alkavat perjantaina 21.8 klo 13, lauantaina 22.8 klo 10 ja sunnuntaina 23.8 klo 9. Kisoihin on vapaapääsy. Kioskit ja grilli tarjoavat hyviä ja edullisia kisaeväitä

Lämpimästi Tervetuloa

Mono Kuoppala
Oulun Pyrintö
puheenjohtaja

maanantai 8. kesäkuuta 2015

Huolelliset alku- ja loppuverryttelyt

Huolelliset alku- ja loppuverryttelyt

Kesän kilpailukausi yleisurheilussa alkaa toden teolla. Tällä viikolla on tiistaina Vattenfall seuracupia, loppuviikosta voi olla useampia lajeja YAG:ssa ja seuraavallakin viikolla on kilpailuja. On aika taas muistuttaa huolellisten alku ja loppuverryttelyjen merkityksestä.  

Jäähdyttelyn / loppuverryttelyn tehtävät:
- Rauhoittaa ja huoltaa elimistöä
- Poistaa kuona-aineet sekä palauttaa lihasten lepopituus
- Huuhdella maitohapot ja muut aineenvaihduntatuotteet pois lihaksista
- Valmistaa elimistöä seuraavaan harjoitukseen tai kilpailuun
- Palauttaa lihasten lepopituus (maltillisten venyttelyiden avulla)
- Loppujäähdyttelyssä olennaista on pitää verisuonet auki, jotta aineenvaihduntatuotteet saadaan huuhdeltua pois lihaksista. Palautumisen kannalta on siis olennaista pysyä koko ajan liikkeessä.
Mitä huomioin jäähdyttelyjen toteutuksessa?
- Edeltäneen harjoituksen tai kilpailun sisältö
Edeltäneessä harjoituksessa tai kilpailussa kuormitetut lihakset, lihastyötavat, liikesuunnat, liikenopeudet
- Harjoituksessa kuormitetut lihassolut tulee pitää aktiivisina
Mikäli edeltänyt rasitus on sisältänyt nopeita liikesuorituksia ja liikkumista eri suuntiin, myös jäähdyttelyyn kannattaa sisällyttää vastaavanlaisia lyhyitä nopeita suorituksia, esimerkkeinä tässä alla lajiryhmittäin johon nyt on lisätty harjoituksellisia osia, eli on selvästi sellaisen kilpailun yhteydessä joka on kesäkuussa, jolloin vasta aloitellaan kilpailukautta ja pääkilpailuun on vielä aikaa useita viikkoja:
Pika/aita/hyppylajien kilpailun jälkeen:
·         koordinaatiot 8-10 x 20m
·         jos on tarvetta harjoitella, niin voit ottaa aitomista, piikkarivetoja, hyppelyjä tai kuulaheittoja ja loppuun vielä henkselivedot nurmikolla
·         piikkareilla 2-5x 20-50m /90-95%/pal 4-6’ sileää tai aidoilla
·         henkselivedot nurmikolla 6-10 x 100 m/65-75%/pal kävelyä 50m
Heittolajien kilpailun jälkeen:
·         yli 15/16-vuotiaat: Nopeusvoimaa punttisalilla 2-3 liikettä päälihaksille 2-3 sarjaa 2-6 x 30-60%
·         alle 14-v voivat kokeilla vielä heittämistä omalla välineellä ja sen jälkeen juoksuloikkaa (3x20m) ja juoksuja 3-5 x 20-30m/95%/pal 3-4’. Tästä loppuverkkaan
Kestävyysjuoksijat voivat ottaa lyhyen kilpailun (60-800m) päälle vielä seuraavaa:
·         kisan jälkeen palautusta ja kävelyä n 10-15 min, jonka jälkeen reipasta juoksua 2 x 6 min/pal 3’  tai 4x2min/pal 3’
·         taas kävelypalautus ja loppuun vähän pikajuoksua/nopeaa juoksua 4x60m/90%/pal 3’  tai jos haluaa nopeuskestävyyttä, ja kunnon harjoituksen niin 3x150m/pal 5’
·         loppuverkkaa 15 min

Pysy liikkeessä, jotta hiusverisuonet pysyvät auki!!
Ääriasentoon viedyt pitkät venytykset vasta, kun lihasten energia- ja nestetasapaino on palautunut
Kesto vähintään 15min, laskevalla intensiteetillä

Verryttelyiden yhteydessä voidaan usein tehdä kullekin lajille tyypillisiä, tekniikkaa harjoittavia, parantavia tai ylläpitäviä harjoitteita. Aina ei ole mielekästä vain hölkötellä kentän reunaa ympäri ainoana tavoitteena saada urheilija hiukan hengästymään ja hikoilemaan. Kun verryttely yhdistetään tekniikka- tai liikkuvuusharjoitukseen, saadaan parempi hyötysuhde. Lisäksi verryttelyiden avulla voidaan lisätä aerobisen harjoittelun määrää, mikä on tärkeää erityisesti nuorten urheilijoiden kohdalla.

Terveisin
Harri Heikkilä
lajikoordinaattori
yleisurheilu 
Oulun Pyrintö